Samen beter voor Kinderen

 
0

Van Meester tot Minister - Deel 4: Passend voelen

Deel 4 uit de BlogSerie: Van Meester Edwin tot Minister Marja

Beste mevrouw de minister.

Vandaag heb ik mijn oude ambacht opgepakt om Passend Onderwijs te verzorgen aan een geweldige groep 4 in het S.B.O. Voorwaar geen sinecure. Maar wel enorm leuk, enerverend en leerzaam. Voor de kinderen en voor mij.

U noemt Passend Onderwijs te pas en te onpas een uitdaging. Ik heb vandaag weer ervaren dat het begrip uitdagen in een groep met een aantal overenthousiaste kinderen andere dimensies kent. Interessant was het kwartier pauze waarbij de kinderen onder toezicht van een andere leerkracht op het plein speelden. Mij werd daar weer eens duidelijk dat het bij Passend Onderwijs vanaf het begin al fout is gegaan. U heeft namelijk een fundamenteel verkeerde vraag gesteld.

Het lijkt in alle publicaties net alsof Passend Onderwijs een zegen is voor de kinderen en de sector. Vanuit uw achtergrond redenerend kan ik dat begrijpen. Echter, de zegenrijke troost die Passend Onderwijs volgens u gaat bieden is nooit als zegen ingevoerd. De fundamentele vraag die ten grondslag ligt aan Passend Onderwijs is namelijk: “Hoe kunnen zij ( het onderwijs) er voor gaan zorgen dat het speciaal onderwijs en het speciaal basisonderwijs voor ons (de regering) goedkoper uitgevoerd gaat worden?”

Omdat u ongetwijfeld ook managementliteratuur leest, gaat u over de hoe-vraag. “Wat moeten wij doen om deze bezuinigingsronde uit te voeren?”, lag bij de besturen. Nou, zoals u weet wordt de discussie over het antwoord op uw hoe vraag op bestuursniveau gevoeRd en op werkvloerniveau gevoeLd. Scheelt een letter. In de teamkamer scheelt het een een enorme berg energie. Van mensen die willen, kunnen en gaan. Maar die niet meer willen kunnen gaan voor een verandering waar de fundamentele vraag ontbreekt.

Waarom, Marja. Waarom? “Waarom moet ik eigenlijk naar school meester Edwin?”

Lees hieronder de eerdere bijdragen uit de BlogSerie:

1. Extern meesteren

2. Eenvoudig, niet makkelijk

3. Centraal vasthoudend

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.