Samen beter voor Kinderen

 
0

Van Meester tot Minister - Deel 12: De basis onder de lat?

Deel 12 uit de BlogSerie: Van Meester Edwin tot Minister Marja

Beste mevrouw de minister,

Wellicht zit u al lekker thuis in afwachting van de voetbalwedstrijd nog wat stukken door te nemen. Dat snap ik wel, na een week peentjes zweten. Niet dat u de opstelling hoeft te maken, maar het Amarantisdebacle zal u wel wat piekermomentjes hebben opgeleverd.

Ik had vandaag ook zo'n dag, met wat piekermomentjes. Naast de Cito-lvs toetsen moesten er ook nog 'wat' andere toetsen afgenomen worden. De werkelijkheid was weer lekker gevangen en een deel van de groep mocht naar kookles. Dat levert in de bedachte werkelijkheid, die "rooster" heet, wat onrust op. Je legt iedere week aan andere kinderen uit dat het wel eerlijk is dat niet iedereen tegelijk kookt. Een beetje zoals u aan de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap uitlegde hoe het nu met de poen zit bij Amarantis.

Het gaat te ver uit dat boeiende overleg te citeren, voor degene die niet van voetbal houdt hier het complete verslag. En net nadat ik had uitgelegd waarom het wel eerlijk was en de overblijvers dat ook snapten, kwam de kookgroep over de kook terug. Een van de kookmoeders had het begrip vrijwillige ouderparticipatie wat al te ruim geïnterpreteerd en was niet op komen dagen. Voor degenen die snapten dat het eerlijk was ook snapten dat het niet door gaan van de kookles daar weer niets mee te maken had, was het tijd voor de pauze. Snapt u het nog? Even een frisse neus op het plein halen, of een bloedneus.

Helaas. Voor de pauze moesten we eerst boeken naar de biebbus brengen, altijd een fijne onderbreking van het vaste schema. En reden om conflicten uit de klas even mee te nemen de straat op. En dan wil iedereen wat anders opeens. Zoals de onderwijssparagrafen in de verkiezingsprogramma's van uw concullega's. Wat ze gemeen hebben is de dooddoeners als titel. Kennis maakt het verschil, investeren in kennis en onderwijs, geld naar de klas, onderwijs als motor van de kenniseconomie. Nog even en ik ga verlangen naar de basis op orde en de lat omhoog.

Vanaf vandaag weten we wat het oplevert als je de lat omhoog brengt en de basis niet op orde hebt. 'Het aantal gezakten op het VMBO is dit jaar verdubbeld in vergelijking met vorig jaar.' De lat omhoog en de basis niet op orde? Gewoon er onderdoor lopen.

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.