Samen beter voor Kinderen

 
0

Van Meester tot Minister - Deel 8: Afkijken mag

Deel 8 uit de BlogSerie: Van Meester Edwin tot Minister Marja

Beste mevrouw de nu nog minister,

Een politieke meerderheid heeft een dikke streep gezet door de bezuinigingen op passend onderwijs. Het moet raar lopen, wil het evenzeer omstreden onderzoeksprogramma rond prestatiebeloning niet ook een voortijdig einde krijgen. Leraar van het jaar 2010 Mathijs ter Bork (29) dreigt zijn baan te verliezen. Het speciale onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen spat uiteen. En als klap op de vuurpijl: Help, de Chinezen komen is achterhaald. Ze zijn er al. Kijkt u hier maar eens.

Ik weet hoe u zich voelt. Ik had ook zo'n dag vandaag. Het begon goed. De groep hing aan mijn lippen toen ik met digibord en al vertelde over blaaspijpen, papieren pijltjes, gordijnen, boze buurmannen en de oorsuizingen van Chris Martin. De overgang van deze old schoolmanier naar de rekenles verliep 'wat' rommelig. Adri had geen zin, Victor dus ook niet, de kookles ging niet door en toch weer wel, Dominique had slecht geslapen en Aart vertelde de hele nacht call of duty te hebben gespeeld.

Mijn voorbereiding en systeem faalde. Daar waar ik blok 3 les 1 zou mogen gaan doen, werd het uiteindelijk zwaarden en schilden, klokhuis, de tafel van 2 en de tafel van 5. Na afloop was ik kapot. Zoiets voelt u vandaag waarschijnlijk ook na het lezen van al het onderwijsonheil. Gelukkig gaan de scholen vooruit met rekenen en taal. Dat wil zeggen, de resultaten op de tussentoetsen begrijpend lezen en rekenen zijn verbeterd. Dat wil zeggen, van de scholen die mee hebben gedaan aan speciale verbetertrajecten. Of scholen die geen verbetertraject hebben mogen ondergaan ook vooruit zijn gegaan vertelt het onderzoek niet. Die worden ook niet onderzocht.

Tijdens de verbeterronde na afloop van deze mooie ochtend besloot ik om de juf die de groep de rest van de week heeft te mailen. Ik ga morgen bij haar kijken hoe zij met de groep werkt. Kijken wat ook werkt, beter werkt. Kijken hoe ik Adri aan het werk krijg, Victor aan het werk krijg. Hoe ik mijn gedachte werkelijkheid beter kan laten voegen in de echte werkelijk. Die van het onderwijs. Voor de groep. Als het anders beter kan moet je conclusies trekken. Afkijken mag. Opstappen is geen optie.

Toch?

Groeten van Meester Edwin!

 

 

 

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.