Samen beter voor Kinderen

 
0

Jip en Janneke in onderwijsland

Voor zover bekend is de geestelijk vader van de term Jip-en-Janneketaal Peter Zuydgeest, eind jaren tachtig voorlichter bij de gemeente Voorburg.  De betekenis is iedereen wel duidelijk. Nou, iedereen..... In Trouw vandaag een brekend artikel met de kop:

" Gemiddeld kind is (te) vaak het uitgangspunt."

Hier het hele artikel. En net als Trouw, een beetje laf om (te) tussen haakjes te zetten. Want eigenlijk is de boodschap van de stukjesschrijver veel steviger dan (te) doet vermoeden.

" Het moge duidelijk zijn: er zijn flinke verschillen tussen kinderen op de basisschool ."

" Eigenlijk kun je al die verschillende kinderen in groep 3 niet tegelijk met 'maan, roos, vis' laten beginnen."

 
En dan komt de Maarja Verbijsterhetveldt Aap uit de spreekwoordelijke mouw. Leest u even mee:

Inspelen op verschillen tussen leerlingen: veel leraren vinden dat (te) moeilijk en richten zich op het gemiddelde kind. Dat is een probleem, vinden scholen én de onderwijsinspectie. Een van de gevolgen is namelijk dat zowel zwakke als excellente Nederlandse leerlingen in internationale toetsen niet zo goed scoren als verwacht. Mogelijk moeten de goede leerlingen zich 'inhouden' om zich aan te passen aan de rest van de klas. Hoe dan ook, er wordt niet altijd uitgehaald wat erin zit. " ""

Typisch geval van Jip en Janneketaal. Zeker een gemiddelde leerling geweest, vroeger. Werkt wel erg lang door.

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.