Samen beter voor Kinderen

 
2

Leren heeft meer Spelen nodig

De terechte zorg bij achterblijvende ontwikkelingen bij kinderen staat in schril contrast tot de aandacht voor voorwaardenscheppende zorg voor ontwikkeling....door kinderen te laten spelen.

Pauze en overblijf hebben grote waarde voor leren wanneer kinderen goed kunnen spelen, in plaats van zitten, hangen, doelloos rondrennen en wachten tot de bel weer gaat. Daar is kennis, aandacht en inspiratie voor nodig van volwassenen. Wij hebben invloed op het speelpeil en daarmee op de speelwaarde voor ontwikkeling. Dit speelpeil (concentratie + hoe vaak en veel kinderen ergens mee spelen en de mate van inventiviteit) daalt door gebrek aan figuurlijk ruimte om te spelen, ons aanbod en onze begeleiding.

Spelen bestaat uit uitdagingen aangaan - uitnodigingen aannemen die wij bieden, om kinderen te laten ervaren/beleven (bewust voelen, ruiken, proeven, zien en horen) waardoor ontdekkingen kunnen leiden tot uitproberen en herhalen waarmee vaardigheden en inzichten ontstaan waarmee nieuwe uitdagingen binnen bereik komen. Wij bepalen wat mag en wat kan. Ons begrip voor spelen vereist dat we ruimte geven aan spelen met aandacht voor deze kenmerken. Letterlijk en vooral figuurlijk.

Aandacht voor grensverkennend en grensverleggend bezig zijn met bijbehorende risico's, falen, vallen, moeite, zelf gevonden oplossingen die minder mooi, goed, handig, verstandig zijn dan wij bedenken. Daar hoort onze houding bij met waardering en begrip voor wat kinderen kunnen en willen. met aandacht voor verschillen tussen kinderen; behoeften van jongen en meisjes, verschillende leeftijden, opvoedingssituaties en aard. Begrip is niet hetzelfde als instemmen met iedere wens. Daar hoort een aanbod bij waar de kenmerken van goed spelen, met kansen voor FLOW, bij passen.

Goed laten spelen, bijvoorbeeld tijdens de overblijf, heeft gevolgen voor goed leren. Daar zijn begeleiders bij nodig met begrip en inspiratie, letterlijke en figuurlijke ruimte met meer dan grijze tegels en regels. Investeren in kennis en vaardigheden over spelen, is investeren in effecten voor ontwikkeling in het algemeen en onderwijskansen in het bijzonder.

Meer met minder is mogelijk.

Helemaal mee eens Reinier! maar wat we tegenwoordig lijken te denken is dat goed spelen vanzelf gaat. Jouw voetballers hebben al een lange weg afgelegd. Ze begonnen op een (school)plein…We vergeten dat alertheid gestimuleerd moet worden. Nieuwsgierigheid is een positieve eigenschap, geen lastige. Concentratie vraagt van ons introductie en aandacht voor interesse. Voor interesse moeten we tijd, herhaling om meer te ontdekken en vaardigheid en inzicht te krijgen, geven…We willen te snel, te recht van oorzaak naar prestatie. Bijvoorbeeld met kant en klaar speelgoed en speeltoestellen, spelregels en technieken, veiligheid en de goede antwoorden. Te weinig tijd voor dwalen, zoeken, uitproberen, spelen met je ego…je eigen mogelijkheden. Voetballers worden goed door training en waardering, uitdaging en competitie….die wij…trainers en samenleving ze bieden. Het gaat niet om de uitslag…maar om het spel. Niet om de prestatie maar het proces. We zijn doorgeschoten in onze scoringsdrang en vergeten hoe belangrijk de weg daarheen is…en het plezier om op weg te kunnen zijn…Hoe anders kan een schoolplein functioneren!? Ik wil iets teweeg brengen, help me. Meer meningen op mijn site www.speelgoedadvies.nl

Geplaatst: 05 05 2012 door: marianne de valck

Guus Hiddink verwoordde het eens prachtig voor zijn voetballers: ‘De voetballer moet zich kind voelen als hij het stadion betreedt. Niets is zo geconcentreerd en gefocust als een spelend kind, voor wie de buitenwereld niet bestaat. Als je voetbal zo beleeft, kun je goed presteren. En als je dat zelf kunt, kun je er ook anderen bij betrekken, door ze duidelijk te maken waarom het gaat.’ Lees bij voetbal onderwijs en je hebt waar het over moet gaan. Op naar de focus en concentratie van een spelend kind!

Geplaatst: 04 05 2012 door: R. Bos
U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.