Samen beter voor Kinderen

 
1

Mag ik even afrekenen!

Als het systeem van binnenuit bekritiseerd wordt, zijn de rapen gaar. Zo ook nu er in de Volkskrant een artikel stond waarin werd beweerd dat het iq van tieners in beweging blijft:

Baanbrekend: IQ van tieners niet stabiel, maar volop in beweging.

Op zich niets nieuws volgens mij, alleen de conclusie die vervolgens werd getrokken liet in Arnhem een belletje rinkelen:

Het is een ontdekking die indruist tegen de tekstboeken en die te denken geeft over de waarde van de Cito-toets.

En dan heb je aan het CITO een slechte. Hier de reactie van de toetsboeren. En daar staan interessante dingen in.

De toets is dus geen bepalend gegeven en moet ook niet zo worden gebruikt of geïnterpreteerd.

Wat zegt Maarja Verbijsterhetveldt daar ook alweer over in haar actieplan: basis voor presteren?

Het gemiddelde prestatieniveau op de CITO-eindtoets is in 2015 gestegen van 535,4 in 2010 naar het niveau van score 537.

de grensscore voor de beste 20% van de leerlingen ligt in 2010 tussen de 543 en 544.

Deze grensscore moet in 2015 zijn gestegen naar het niveau van score 545.

Kunnen ze in Londen eens gaan onderzoeken of het iq van vrouwelijke vijftigers ook nog volop kan bewegen?

Presteren kan je leren Marja. Begin eens bij het begin: van eindtermen naar begintermen. En probeer eens te weten, in plaats van te meten Marja.

Geplaatst: 29 10 2011 door: Teus van Zoest
U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.