Samen beter voor Kinderen

 
0

Meester Hans en meester Simon

Meester Hans studeerde pedagogiek. In 1975 begon hij met zijn studie. In een tijd dat pedagogiek in de praktijk toe was aan beweging. En meester Hans bewoog. We kregen een klassenparlement, een rechtbank met advocaten, prima onderwijs. En meester Hans las voor uit een gat in de grens van Guus Kuijer. Voor die tijd was meester Hans vet cool. Net zoals meester Simon op de mavo koel was. Vooral koelbloedig. Hij gaf biologie en bastbetbalde bij Den Helder. Regelmatig kwam hij het klaslokaal binnen met een dood dier. Of een deel van een dood dier. Een aangereden eend of koeienogen uit het slachthuis. Hij vertelde er over en wij gingen er mee aan de slag. Nu zou meester Simon waarschijnlijk via You Tube aan de digitale schandpaal genageld worden. Een dode eend.

Meester Hans en meester Simon zijn twee professionals. Meesters in de ambachtelijke zin van het woord. Het woord professional kom je mondjesmaat tegen in het zojuist ondertekende bestuursakkoord. Een bestuursakkoord dat voor de rest kristalhelder is. Of je het met de inhoud nu eens bent of niet. Eerst was het school aan zet, het wordt hoogstwaarschijnlijk schoolleider aan zet. Samen beter voor kinderen gaat voor de professional aan zet. De meester en de juf. De tijd van met de pootjes omhoog op de rug, protesteren met een petje op en klagen-niet dragen is voorbij. Nu het veld weet wat deze regering wil en hoe de PO-raad dit heeft vertaald naar de bestuurlijke praktijk, zijn de echte vaklui aan zet.

In de V.S. weten ze nu ook dat betekenisvolle onderwijsverbetering begint met goede juffen en meesters. Hier een mooi artikel.

De professional aan zet!

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.