Samen beter voor Kinderen

 
3

Menselijk Imago: De Aftrap

Je kent het wel. Kom je op een verjaardagsborrel bij de buren. Zegt de ene buurvrouw tegen de andere: "Heb je het al gehoord? Nou krijgen we alweer een nieuwe directeur, zo’n dure interimmer! Snap jij dat nou? Het gaat echt niet goed op die school."

Of kom je zaterdag, zeg rond 12.00 uur, in de Albert Heijn. Zegt die leuke moeder van Simona tegen me: "Nou hoorde ik dat ze op school een nieuw concept hebben ingevoerd. Opbrengst Gericht Werken of zoiets. Weet jij wat dat is? Ze noemen het OGW en gaan er 3 studiedagen aan besteden. Kunnen ze niet gewoon aan het werk?"

En dan haal ik Lieke vrijdagmiddag rond 15.15 uur op, zeg ergens in december. Staan we met een groepje ouders te praten aan het hek van het schoolplein. Vraagt juf Jeanette aan ons: "Wie kan ons komende weken helpen met slingers ophangen, kerst versieren, baarden plakken en alles weer opruimen? We hebben echt nog jullie hulp nodig hoor! Zonder jullie gaat het niet lukken. En dat willen we toch niet hè, voor onze kinderen".

Deze verhalen hoor ik vaak, heel vaak. In panelgesprekken met ouders, met leerkrachten, met directies of met partners van de school. Zulke panelgesprekken beginnen vaak afstandelijk. Maar binnen 10 minuten ligt de hele roddel en achterklap op tafel. Heerlijk vind ik dat. Niet omdat ik op zoek ben naar die heftige, veelal onware, verhalen. Wel omdat het dan ergens over gaat. In ieder geval over betrokkenheid bij de school. Anders zouden ze niet aan de "keukentafel" bij mij komen.

Nog mooier is wat er dan gebeurt als ik 2 weken later de ver-halen uit de eerste 2 panelgesprekken kom her-talen in een teambijeenkomst op school. "Ja maar, dat is niet waar. Dat kan niet. Wie heeft dat gezegd? Maar dat is vast de vader van Joris. Of niet Jeanette. Die ken jij toch ook?" Het lijkt wel catenaccio voetbal. Tegenhouden, verdedigen, zeuren, tijdrekken, ontkennen, ter discussie stellen, schuld bij anderen leggen … de hele santenkraam komt erbij.

Of nog erger. Directeur en professionals verschuilen zich achter de meetbare cijfers. Wijzend op de CITO-scores, inspectierapport of getallen uit de tevredenheidspeilingen. Kijk, dat is dus nou net waar het niet om gaat. Imago gaat te paard en komt te voet. In respectievelijk 6 seconden en 6 jaar om precies te zijn. In 6 seconden wordt bepaald of die nieuwe moeder in de wijk, met 4 kinderen tussen 3 en 10 jaar, wel of niet een intakegesprek op die school gaat aanvragen.

Imago gaat niet over het meetbare maar over het weetbare. Over dat wat zich in de onderstroom afspeelt. Inderdaad, daar gebeurt het. Op borrelpraatjes op feestjes, wijkpraatjes in de supermarkt of hekpraatjes op het schoolplein. Dat is niet te meten, wel te weten. Wetenschappelijk totaal onverantwoord, zo subjectief als de pest. En dat is nou zo leuk, zo menselijk en zo belangrijk.

Tenminste, als je serieus met het imago van je school aan de slag wilt. En zeg nou niet dat je daar niet "van" bent beste leerkracht, docent of directeur. Van dat "verkopen", van dat gekke "marketing" of van dat wazige "imago". Denk nou toch niet dat jij alleen over de inhoud gaat. Over dat lesgeven met voorgekauwde methodes, met de klasdeur dicht en roddelend over die lastige ouders.

Onderwijs is ook entertainment. Vraag het maar aan de kinderen van Meester Visser En daar hoort inspirerende vormgeving, professioneel vertrouwen, gelijkwaardig verbinden en bewust vakmanschap gewoon bij! Mooi vak, dat van de onderwijziger!

Over WWW (wat werkt wel) in het imago van scholen ga ik de komende weken bloggen. Over het serieus nemen van onderstromen. Over het mee-stribbelen met bovenstromen. Over eigenaarschap en leiderschap. Over vakmanschap en vertrouwen. Over passie, power en plezier. Want eigenlijk is "it that simple". Beetje als FC Barcelona. Mooi en goed, dat onthouden mensen!

Imago is ook maar een woord. Imago ben je zelf. "Je ziet ut pas as je ut doorheb!" (J.C. Cruijff).

Van wenselijk imago naar menselijk imago!

 

Geplaatst: 18 04 2012 door: R. Bos

Bewust, niet verschuilend, verhalen van en door kinderen, vrolijk, oprecht, verbinding, beeldverhalen ... dat zijn prachtige imago www-tjes Reinier! Alleen dan is een promotiefilmpje betekenisvol. Mag ik die op deze site publiceren?

Geplaatst: 18 04 2012 door: Teus van Zoest

Deze zich niet verschuilende en imagobewuste directeur (onze promotiefilm is werkelijk fantastisch; onze leerlingen vertellen namelijk het verhaal doordat ze laten zien wie ze zijn, wat ze doen en dat alles in een vrolijke, oprechte verbinding met ons personeel. Geen wollige sprekers met uitleg. De beelden vertellen ons verhaal… ) ziet weliswaar enige analyse in bovenstaande, maar weet door zijn eigen complimentenregistratie dat er niet enkel klaagzang heerst. Ik ben benieuwd naar jouw vrolijke verhalen over wat wel werkt.

Geplaatst: 17 04 2012 door: R. Bos
U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.