Samen beter voor Kinderen

 
0

Doen is de beste manier van Denken

“Als je blijft doen wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg”.

Op school leer je al snel je te conformeren, je aan een norm te houden. Ooit was je op z’n creatiefst, toen je 5 jaar oud was! Als je 8 jaar bent, is je creativiteit al gehalveerd. Je spiegelt je aan je omgeving en als beloning pas je prima .... in een VAKje! Later krijg je daar een salaris voor, als een soort maandelijkse doping. Zodat er ogenschijnlijke rust en regelmaat is. Omdat alles dan meetbaar, dus voorspelbaar wordt. Omdat we gewoontedieren zijn.

Maar je levert dan juist in, je doet offers: in autonomie, in bewegingsvrijheid, in persoonlijke ontwikkeling. Op je 44ste bereik je dan de staat van Terminale Serieusheid. Je hebt je creativiteit en je unieke eigenschappen voorgoed ingeruild voor conformiteit en structuur. Voor rust en regelmaat. Gefeliciteerd!!

Maar structuur versuft, is niet de werkelijkheid. Creativiteit gedijt bij onvoorspelbaarheid, diversiteit en chaos. Daarom: Vervang Organisatie door Zelf Organiseren. Vooral Doen, Ondervinden, Experimenteren. Stap uit je comfortzone, durf te vragen, durf fouten te maken. Want 1 ding is wel zeker: Als ik meer fouten maak dan jij, dan win ik!

De school als demper van de bron die Creativiteit heet. Hoe herkenbaar is dat beste schoolleiders, leerkrachten, interne begeleiders, ouders en ...... kinderen?

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.